top of page

In gesprek met...

Beth & Flo

Piano duo en cabaretiers

03. Beth & Flo 2023 - MILLK (staand, klein formaat).jpg

Een vrolijk pianofeest voor het hele gezin

Het familieconcert in het Houtmansplantsoen op 23 juli belooft weer een heerlijk feest te worden. Om 11.15 uur treedt weer het bekende duo Beth & Flo op met een optreden voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Ook volwassenen zijn - uiteraard - welkom. Beth & Flo stonden ook op het eerste pianofestival in 2024

Het belooft die donderdag een geweldig, drie kwartier durend optreden te worden met Beth & Flo. Het wordt een echt kinderfeest. “We willen de magie van de piano en het plezier van pianospelen overbrengen en we willen hen laten zien hoe machtig het instrument is”, vertelt Beth over hun optreden. “Op een piano kun je echt alles laten horen. Dus zeg het maar. De regen? De wind? Een rare auto? Een varkentje dat in de ruimte vliegt? Een moeilijke proefwerk? Zeg maar wat je wilt horen en we spelen het voor je. En we gaan ook vechten op de piano. Dat is ook heel leuk.”

Al die afzonderlijke kinderwensen verwerken Beth & Flo daarna tot een waanzinnig verhaal. “Dat verhaal is bij elk optreden weer anders”, aldus Beth. “We zijn benieuwd welke kant het in Gouda op zal gaan.”

 

Mozart en Grease

Beth & Flo vonden elkaar als komisch duo twaalf jaar geleden in het laatste studiejaar op het Conservatorium, toen ze “voor de lol” een lunchconcert gaven om podiumervaring op te doen. “Wij vinden het leuk om het publiek heel even op het verkeerde been te zetten”, vertelt Flo, die eigenlijk Claudette heet. “Flo is afgeleid van mijn tweede naam: Florence.” Ook Beth (van Elsbet) houdt van een muzikale kwinkslag. Een voorbeeld?

Beth: “De pianosonate van Poulenc is een brutaal en komisch stuk, maar het tweede deel vonden wij beiden erg saai. We verveelden ons in dat stuk. Als je dan tijdens het spelen synchroon langzaam heel ver naar voren en naar achteren gaat bewegen, ziet dat er heel grappig uit.” De verrassing en de humor zijn nooit ver weg bij Beth & Flo. Zo kan bijvoorbeeld ook een muzikale combinatie een verrassende, vermakelijke wending geven aan een stuk. Beth: ”We spelen in een ander programma als voorstukje van een Mozart-sonate een fragment uit de filmmuziek van Grease, de beroemde film met John Travolta en Olivia Newton John uit 1978. Dat sluit heel goed op elkaar aan.” Flo lachend: “Dus eigenlijk heeft Mozart de filmmuziek van Grease gecomponeerd. Als musicus heb je allemaal wel eens, dat je in een klassiek stuk muziek hoort van een ander.” Beth & Flo inspireerde het tot spelen met muziek.

Wintermorning in Istanbul

Beth& Flo toeren jaarrond door het land met verschillende concertprogramma’s. “Op zijn Beth & Flo’s. Elk programma heeft een eigen ‘lichte’ ondertoon”, vertelt Beth. “In ons programma Rapsodie staat vooral de klassieke muziek centraal. Zeg maar: 80% klassieke pianomuziek en 20% gebeurt er iets wat je niet snel in een regulier concert verwacht. We spelen dan muziek van bijvoorbeeld George Gershwin, Oliver Davis en Fazil Say, een hedendaagse Turkse componist die voor piano heel mooie stukken heeft geschreven. Ons lievelingsstuk is zijn Wintermorning in Istanbul. Daarin hoor je door de afgedempte pianosnaren bijvoorbeeld het geluid van een Turks snaarinstrument.” Flo: “Voorafgaand aan dit stuk spelen we een Ave Maria van Camille Saint-Saëns, dat we bewerkt hebben.” Beth: “Die combinatie werkt heel goed. Als een boodschap aan de wereld.

Theaterprogramma

Naast het meer klassiek georiënteerde Rapsodie spelen ze ook een theaterprogramma (‘Zoveel meer’). “In deze voorstelling draait het voor 20% om klassieke muziek. De rest zijn liedjes en sketches”, aldus Beth. Het derde programma dat ze brengen is speciaal bedoeld voor kinderen.

Zo’n theaterprogramma maken vergt een lange voorbereidingstijd. Het is een kwestie van eindeloos veel bedenken, ideeën weggooien, oefenen, aanpassen, weer nieuwe ideeën opdoen, schaven en perfectioneren tot er uiteindelijk een evenwichtig programma is ontwikkeld. Flo: “Terwijl de ene show net in première is gegaan, wordt alweer aan de volgende gedacht. In september 2027 moet er weer een nieuw programma voor de theaters klaar zijn.”

03. Beth & Flo kinderconcert - foto Marije van den Berg (1).jpg

’Wij vinden het leuk om het publiek heel even op het verkeerde been te zetten’

Inspiratie

De inspiratie voor iets nieuws komt overal vandaan, vertelt ze. “Soms komt er zo maar een zin of een beeld in mijn hoofd op, waarmee ik iets kan. Bij een lied heb je dat een of enkele noten je op een idee brengen voor iets nieuws. Bij het lied Ding in een ding bijvoorbeeld ging het zo dat ik een tekst had geschreven zonder muziek en dat ik gewoon zo maar een akkoord zat te spelen dat wonderwel bleek te passen bij die tekst. Het was de Canon in D van Johann Pachelbel.” Voor wie niet beter wist, had Ding in een ding overigens ook zo maar ook geschreven en gezongen kunnen zijn door het bekende cabaretduo Yentl en De Boer. Het lied is te beluisteren op www.bethflo.com, de site van het duo.

Een droom

Wat Beth & Flo doen, de mengeling van klassieke muziek, lied en cabareteske humor, valt onder de noemer kleinkunst. “Een theaterprogramma maken was altijd al mijn droom”, aldus Flo. Theater maken is een vak apart. Flo: “Je moet losse onderdelen

‘aan elkaar metselen’ tot een lopend programma. De overgang tussen de verschillende onderdelen is cruciaal. Anders zit je alleen maar ‘van liedje naar liedje’ te luisteren.”

De doorbraak van het duo kwam op het gerenommeerde Amsterdams Kleinkunst Festival, waar onder andere ook Yentl en De Boer en Claudia de Breij hun doorbraak beleefden. Beth & Flo wisten daar met hun programma door te dringen tot de finale en mochten vervolgens om zich nog verder te verbeteren meedoen aan masterclasses en een kleine tournee langs theaters maken. Flo: “Toen we in de halve finale zaten brak corona uit en hebben we ons hele programma omgegooid. Dat heeft ons toen heel veel gebracht. We kwamen in de finale en kregen een impresario toegewezen. Toen konden we helemaal los en ons verder ontwikkelen.

 

Beth en Flo begonnen relatief laat met piano spelen: op hun negende en tiende. “De een doet er iets mee, de ander niet”, zegt Beth tot slot. “In ieder mens zit muziek.”

Tekst: Ton Schönwetter

bottom of page